גג אסבסט חוק

אל תפספסו את המחירים שלנו! 

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב:

במאה הקודמת נבנו מבנים רבים תוך שימוש בחומר בשם אסבסט. החומר הוא שילוב של מספר מינרליים והוא מגלה עמידות בפני אש, מים ותנאי מזג אוויר שונים. היעילות שלו הובילה ליישום במבני תעשייה, חממות וגם במבנים פרטיים. עם זאת, בשנות השמונים של המאה הקודמת נמצא כי אבק החומר עלול להוביל לסרטן.

האסבסט הוא חומר פריך. כשהוא שלם הוא אינו מזיק ואפשר לחיות בסביבתו, אך ברגע שהוא מתחיל להתפורר או להיפגע, יוצאים ממנו חלקיקים בגודל קטנטן (מיקרונים בודדים) ואלו נשאפים לריאות. הבעיה היום עם החומר היא שאי אפשר לדעת מתי הוא שלם ומתי לא. לעתים אפשר לראות כי החומר נפגע אך לא פעם הוא יגרום לנזק בלי שנדע מכך.

תמצית חוק האסבסט

בשנת 2011, לאחר שבמדינות רבות כבר התייחסו לשימוש בחומר, נקבע בישראל חוק האסבסט. החוק אוסר להשתמש באסבסט חדש ולכן לא ניתן ליישם אותו יותר בגגות, לא במבנים פרטיים ולא במבנים תעשייתיים. החוק קובע כי במידה ויש מן החומר במבנה, ישנה אחריות על בעלי המקום לדאוג לתחזוקה נכונה שלו. הגופים האחראיים על יישום החוק הם המשרד להגנת הסביבה והרשות המקומית. נקודה נוספת היא האחריות לפנות את החומר שצריכה להתבצע תוך עשר שנים מיום יציאת החוק.

הרשויות השונות רשאיות לתת קנסות לאלו אשר לא יפעלו על פי החוק ויסכנו את הציבור. חשוב להבין כי השארת גגות המכילים אסבסט ללא כל טיפול עשויה להוביל לאבק שבסופו של דבר יגרום למחלות. הציבור לא יכול לזהות את נוכחות אבק האסבסט באוויר ולכן גם לא יידע להגן על עצמו.

גג אסבסט חוק

כאשר אנו מסתכלים על חוק האסבסט אנו יכולים להבין כי הדבר תקף לכל מקום שיש בו לוחות ובכלל זה גגות וחלקים אחרים של המבנה. החומר עצמו לא עושה הבחנה בין אם הוא משמש למבנה תעשייתי, פרטי או ציבורי, הוא עלול להזיק בכל מקום. הנזק בא לידי ביטוי גם כאשר הגג בולט וגם כאשר אנו חושבים שהוא מוסתר ולא נגיש וזאת כיוון שחלקיקי האבק שלו קטנטנים ויכולים להתפזר באוויר בלי שנבחין בכך.

יש להתייחס אל גג אסבסט חוק כאל דבר שבא להגן על הסביבה ועל האנשים שחיים בה. במידה ובאחריותך מבנה תעשייתי עליך לשמור על העובדים שלך ולדאוג לפינוי ראוי של הגג כשהעובדים לא נמצאים במקום. אם מדובר על ביתך הפרטי, מומלץ לבחון עם מומחים בתחום כיצד להפוך אותו לבריא ומוגן עבורך.

להתייעץ עם מומחים בתחום

בכל הנוגע לטיפול בחומר ופינוי שלו עדיף תמיד להתייעץ עם מומחים. בשום אופן אין לחתוך, לשייף ולקדוח בלוחות. אין לפנות אותם ללא כיסוי מתאים ובוודאי שלא לפחי האשפה הרגילים. במידה ויש לך גג בגודל של 50 מ"ר ומעלה, יהיה עליך לקבל מראש אישור לפנות אותו.

רק חברה אשר מתמחה בתחום תוכל לעזור לך במקצועיות. היא תוכל לתכנן את עבודת הפינוי כשהיא תבחן את האתגרים, המצב הנוכחי של הגג ושל המקום. היא תפרק את הגג ביעילות ובמינימום פגיעה בחומר ולכן תוביל לכך שלא יהיו שאריות של אבק. לבסוף הפינוי יתבצע כשכל חלק ייעטף בהתאם לתקנות ועל ידי משאית למקום המיועד לכך.

המרכז לפינוי אסבסט

טיפול בגג אסבסט חייב להתבצע על פי החוק ובאמצעי הזהירות הנחוצים לכך. פינוי נכון יאפשר לך ליהנות ממבנה בטוח ולהימנע מיצירת נזקים לסביבה. המרכז לפינוי אסבסט ישמח לעמוד לרשותך, לתכנן ולפנות את הגג הנוכחי במינימום פגיעה מבחינתך.

האסבסט מוכר לרובנו כחומר מסוכן. בתחילת דרכו הוא נחשב לחומר איכותי ועמיד בפני אש, שמש, נוזלים ומפגעים אחרים. כיוון שכך, הוא שימש במבני תעשייה ובחקלאות. לאחר שנים של שימוש נמצא כי ברגע שהחומר מתפורר, הוא משחרר אבק שכמעט ולא ניתן להבחין בו, אך בנשימה הוא חודר לגוף ומעלה את הסיכון לסרטן. כיוון שכך, היום לא נעשה עוד שימוש בחומר וישנן תקנות אשר קובעות כיצד להתנהל במקומות בהם יש אסבסט.

התנהלות במקומות עם גג אסבסט

האסבסט אינו מסוכן כשהוא שלם ומוגן. לחומר זה יש גם תת חומר בשם אסבסט צמנט שהוא תערובת של כ-10% אסבסט עם מלט ומים. החיים והעבודה במקומות בהם יש גגות המכילים את החומר (כל אחד מהם) אינם חייבים להיות מסוכנים. כל עוד החומר לא מתפורר הוא לא משחרר אבק ולכן אין כל נזק במקום. כדי להימנע מהתפוררות שלו יש להקפיד שלא לבצע שינויים בעזרת כלים חשמליים שונים.

כחלק משמירה על שלמות החומר, יש לצפות אותו בצבע המיועד לו כך שיחזק אותו. את הצבע יש למרוח ישירות על הגג ובשום אופן אין לשייף אותו לפני ביצוע העבודה. במידה וישנם אזורים שחוקים, יש לפנות לבעלי מקצוע בהקדם ולדאוג לפנות את החלקים השונים. בנוסף, גם אם כרגע נראה שאין כל בעיה בגג ושאפשר להתנהל במקום באופן רגיל, כדאי להכין תוכנית לפינוי שלו.

כיצד יתבצע פינוי של גג אסבסט?

את הפינוי של הגג יש לבצע בזהירות רבה ואנשי המקצוע המתמחים בתחום ילוו את התהליך ויוכלו לבצע את כל השלבים תוך התחשבות בבטיחות שלהם במהלך העבודה והתחשבות באנשים שמתגוררים ועובדים במקום.

שלב ראשון – תכנון

לפני שאפשר יהיה להתחיל לפרק את הגג יש לתכנן את הפעולות שיתבצעו. במידת הצורך יש לפנות לקבלת אישור מהמשרד לאיכות הסביבה (בגגות העולים על 50 מ"ר יש לקבל אישור מקדים). הצוות שיבצע את העבודה יצטרך לראות את המקום כדי להכין את עצמו לתהליך הפירוק.

שלב שני – פריסת ניילון במקום

כדי למנוע שאריות של אסבסט ושל אבק, יש לפרוס על הרצפה או הקרקע ניילון שיקלוט את השאריות שיפלו. כמו כן יש להכין ניילון כדי לעטוף את החלקים שישוחררו. העבודה תתבצע על ידי צוות הפירוק.

שלב שלישי – שחרור חלקי האסבסט בזהירות

יש להימנע משימוש במכשירים חשמליים ואין לנסר את האסבסט. במקומות בהם החומר מחובר בברגים יש לשחרר אותם ולהניח את החלקים בשלמותם בניילון.

שלב רביעי – עיטוף

כל חלק של אסבסט צריך להיות עטוף היטב בשתי שכבות סגורות ואטומות. כל שכבה תיסגר עם דבק כך שאף שארית לא תוכל לברוח החוצה. הדבר נכון לחלקים גדולים וקטנים ובכל מקרה החומר שישמש לעיטוף צריך לעמוד בקריטריונים של המשרד לאיכות הסביבה.

שלב חמישי – פינוי למקום המיועד לכך

יש להעמיס בזהירות את חלקי גג האסבסט אל המשאית כך שהנזק יהיה מינימלי ושלא יהיו שברים שעלולים לחתוך את הניילון. לאחר מכן יש לפנות את החומר למקום המורשה ובשום אופן לא לפחי האשפה הרגילים או התעשייתיים.

נבצע את הפינוי עבורך

המרכז לפינוי אסבסט מבצע פינוי מקצועי של גגות ומשטחי אסבסט. אנשי המקצוע שיגיעו למקום יעבדו עם המכשירים הנכונים ותוך הקפדה על תקנות הפינוי והעבודה עם החומר. בין אם יש לך גג שדורש פינוי מידי ובין אם נדמה לך שהוא שלם וניתן לעבוד או לגור תחתיו, מומלץ לפנות רק למומחים בתחום ולהחליט כיצד לטפל או לפנות אותו.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב:

מה למדנו בכתבה:

חייגו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!