שאלות נפוצות על פירוק אסבסט

אל תפספסו את המחירים שלנו! 

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב:

מדריך פינוי אסבסט

יש לכם גג אסבסט שאתם רוצים לפנות ולהחליף בגג חדש? יש לכם מבנה אסבסט או מבנה שמורכבים עליו לוחות אסבסט כטלאים? האסבסט הוא חומר שנאסר השימוש בו והמטרה היא לפרק את כל האסבסט הקיים בהקדם ולהעביר את החומר הזה מהעולם. בשורות הבאות נסביר לכם בדיוק מדוע וגם נסביר לכם כיצד יש לבצע פינוי אסבסט. בכל מקרה, בשורות אלה לא נדריך אתכם כיצד לבצע את הפינוי בעצמכם, שכן על פי חוק אין לבצע פינוי אסבסט באופן עצמאי. תהליך פינוי האסבסט הוא אחד השלבים המרכזיים שבהם מתממש הסיכון המרכזי הטמון באסבסט ועל כן הפינוי חייב להתבצע על ידי קבלן מוסמך ומורשה לפינוי ופירוק אסבסט.

 

אז מה כל כך מסוכן באסבסט?

ובכן, אסבסט הוא למעשה חומר סינטטי, המיוצר מתרכובת של שבבי סלעים זעירים, העשויים ממינרלים סיליקטיים של מגנזיום או ברזל. תרכובת זו מעניקה ללוח האסבסט חוזק מבני, המאפשר להשתמש בו כרכיב בנייה קלה בענף הבניין, אך גם יוצר סיכון רב הנובע משבבים זעירים אלה. ככלל, כל עוד השבבים "ארוזים" היטב בתוך הלוח ללא יכולת להיפלט לאוויר הפתוח, הלוח בטוח לחלוטין לשימוש, אלא שבסופו של דבר, בכל לוח אסבסט ייווצרו לבסוף התנאים שבהם יהפוך הלוח לסיכון סביבתי של ממש. סיכון זה נוצר כאשר נוצר סדק, חריץ או חרך ממנו יכולים השבבים הזעירים להיפרד מהדבוקה של הלוח ולהפיץ את עצמם באוויר. שבבים זעירים אלה חודרים אל מערכת הנשימה בנשימה רגילה ומרגע שנכנסו למערכת הנשימה הם נשארים בתוכה לנצח.

בעבר, עם כניסת האסבסט לשימוש, חלה עלייה משמעותית ברמת התחלואה של אנשים שנחשפו לשבבים אלה וזאת הייתה הסיבה שבגינה הוחלט לאסור את השימוש באסבסט ולפרק את כל לוחות האסבסט הקיימים. פינוי אסבסט הוא למעשה שלב שבו מתקיימת רמת הסיכון הגבוהה ביותר לשחרור סיבי אסבסט אל חלל האוויר. סיכון זה נובע מסכנת שבירה או סדיקה של הלוח במהלך הפירוק, חשיפת חתכי אסבסט שעד כה היו אטומים אך בזמן הפירוק נחשפים לאוויר (למשל חורי הלוח דרכם עוברים ברגים ולאחר פירוק הברגים נחשפים אל האוויר הפתוח) וכן הלאה. בדיוק מהסיבה הזאת, כל תהליך של פינוי אסבסט חייב להתבצע על פי מתודולוגיה מסודרת ומחייבת והוא חייב להתבצע על ידי גורם מקצועי מוסמך ומורשה לפינוי אסבסט.

אז איך נראה התהליך של פינוי אסבסט?

פינוי אסבסט מתחיל בהכנה של כל החומרים והציוד הנדרשים לצורך הפינוי וישנם לא מעט רכיבים כאלה, איתם מגיע כל קבלן פינוי אסבסט מורשה. לפני תחילת הפירוק של לוחות האסבסט מבוצעת הרטבה מאסיבית של הלוחות במטרה להקשות על סיבי האסבסט להשתחרר אל האוויר הפתוח. הרטבה זו פועלת בצורה דומה להרטבת עפר. כל עוד העפר יבש הוא יכול להתעופף באופן חופשי ברוח, אך לאחר הרטבה הוא הופך לבוץ כבד והסיכון לפיזורו באוויר אינו קיים יותר. בדיוק על אותו היגיון נשענת גם המתודולוגיה של הרטבת לוחות האסבסט והרטבה זו צריכה להתבצע בצורה יסודית ושיטתית על מנת להבטיח שכל חלקי הלוחות רטובים במידה הנדרשת ובמיוחד החלקים בהם קיים סיכון לחשיפה של חתך הלוח.

לאחר הרטבת הלוחות, מבוצע פירוק של הלוחות מהקונסטרוקציה אליה הם מחוברים וזאת באמצעות שחרור הברגים ממקומם. מאחר וברגים אלה מחלידים בדרך כלל וקיים קושי לשחרר אותם, ישנן טכניקות לשחרור ברגים בהן יש להיעזר על מנת למנוע את הצורך לשבור את הלוחות במטרה לשחרר אותם מאחיזתם בקונסטרוקציה וזה אולי המקום להדגיש – בכל השלבים של תהליך פינוי אסבסט אין לבצע שבירה או אפילו סדיקה של הלוחות, כאמצעי לשחרור הלוחות, פירוקם או פינויים. לאחר שהלוח חופשי מהקונסטרוקציה, הוא מוכנס אל תוך מארז ניילון ייעודי שמבטיח כי גם סיבים שישתחררו מהלוח, ייוותרו בתוך המארז ולא יתפזרו באוויר הפתוח. את הלוח הארוז יש להנמיך אל הקרקע בצורה זהירה ומבוקרת, להעמיד אותו על רכב הובלה ייעודי, המורשה להוביל חומרים מסוכנים ומבצע את ההובלה בתוך תא הובלה סגור ואטום ומשם מובלים הלוחות אל אתר ייעודי להטמנת פסולת מסוכנת. כל אלה צריכים להתבצע עם הציוד הנדרש ועל ידי הגורם המוסמך המתאים ואין לאף אדם אחר שום סמכות חוקית לבצע את פינוי האסבסט כשאת הסיבה לכך כבר הסברנו קודם לכן.

 

איך מוצאים גורם מוסמך לפינוי אסבסט?

אם אתם רוצים להחליף את גג האסבסט שלכם, או אפילו לפנות לוחות אסבסט מהחצר האחורית שלכם, הדבר הראשון שאתם רוצים לעשות הוא לאתר קבלן מוסמך ומורשה לפינוי אסבסט. את זה תוכלו לעשות באמצעות חיפוש קבלן כפי שאתם מחפשים כל נותן שירות אחר ועל פי הצורך תוכלו לפנות למוסד לגהות ולבטיחות שם יוכלו להכווין אתכם לרשימה של קבלנים מורשים לביצוע פינוי של אסבסט. בהיבט זה ישנם שני פיתויים שאתם רוצים להימנע מהם בכל מחיר: פעם אחת, ובמיוחד אם מדובר בפינוי של לוחות אסבסט מהחצר האחורית, אתם יכולים לחשוב שאתם יכולים לעשות את זה בעצמכם. ברמה הטכנית אתם צודקים, אבל הסיכון שאתם מעמידים בו את עצמכם ואת כל הסובבים אתכם הוא סיכון שיתממש כמעט בוודאות ופעולה כזאת יכולה לעלות בהתפתחות של תחלואה קשה, מחלות סופניות ומוות. פעם שניה, אם אתם מבקשים לבצע את התהליך של פינוי אסבסט במסגרת פרויקט שיפוץ נרחב יותר ואז אתם יכולים לחשוב שניתן להטיל את המשימה על קבלן השיפוצים שמבצע עבורכם את הפרויקט. גם במקרה זה, חשוב להדגיש כי אף קבלן אינו מוסמך ואינו מורשה לבצע פינוי אסבסט, אפילו אם הוא קבלן מורשה ורשום בתחומו, אלא אם קיבל רישוי ייעודי בתחום של פינוי אסבסט. על כן, בכל מקרה בו אתם רוצים לפנות אסבסט, לא משנה באיזו כמות, היקף או תצורה, חשוב מאוד שתזמינו גורם מקצועי ומוסמך לביצוע הפינוי בצורה בטוחה.

כמה זמן נמשך התהליך של פינוי אסבסט?

פינוי אסבסט הוא תהליך מורכב ומקצועי, שחייב להתבצע בצורה מדויקת על פי כל ההוראות וכל רכיבי מתודולוגיית הפינוי. מהסיבה הזאת בדיוק, תהליך של גג אסבסט צפוי לקחת זמן רב יותר מאשר פינוי של גג הבנוי מרכיבי בנייה קלה אחרים כמו פאנלים מבודדים למשל, שבהם אין כל סיכון סביבתי שמשחק תפקיד בתהליך הפינוי. יחד עם זאת, פינוי גג אסבסט של מפעל לא אמור להימשך יותר מיום עבודה אחד. את יום העבודה יש להתחיל מוקדם בשעות הבוקר וניתן לסיים אותו עד שעות אחר הצהריים, לרבות העמסה של הלוחות על גבי רכב ההובלה. מהשלב הזה למעשה, האחריות להטמנת לוחות האסבסט עוברת לידיו של הקבלן המבצע והוא שיסיע את הלוחות באופן מיידי אל אתר הטמנת פסולת מסוכנת, שם יוטמנו הלוחות בצורה בטוחה עמוק מתחת לקרקע.

אחרי שאמרנו את זה, כשאתם מזמינים שירות פינוי אסבסט, אתם רוצים להעניק לתהליך את כל הזמן הנדרש ובכל מקרה להימנע מפעולות שנוגדות את הכללים והתקנים של פינוי אסבסט רק כדי לסיים את התהליך מהר יותר. על הסיכונים כבר דיברנו, אתם מכירים אותם ומאחר ומדובר בעניין של חיים ומוות, חשוב גם שתכבדו אותם עד תום.

חשיפה לאסבסט עלולה להגביר את הסיכון למחלות ובהן סרטן הריאות. הלוחות שימשו במאה הקודמת במגוון מבנים והם היו פופולאריים תודות לנוחות העבודה איתם לצד עמידותם לחום ואש. לאחר עשורים של שימוש הבינו בעולם וכך גם בישראל כי הפריכות של החומר עשויה לגרום להתפוררות שלו, ליציאת אבק וכי אותו אבק יכול להיות מסוכן מאד.

למנוע סכנות מיותרות באזור

פירוק אסבסט מיועד להפחית את הסיכונים שנובעים מהחומר. במידה והלוחות הקיימים כבר שבורים או שחוקים, הם כבר מהווים סכנה ויתכן כי אבק של החומר נמצא באוויר. יש לפנות את החומר במצב זה בהקדם האפשרי, אך בדרך הבטוחה ואף פעם לא לפחי האשפה. במידה ולוחות נראים שלמים, חשוב להבין כי לא בטוח שזה יהיה המצב בעתיד. הלוחות יכולים להישחק ולהתיישן גם אם לא באים איתם במגע ואז הם ישחררו אבק שלא ניתן יהיה להבחין בו.

השאלות שיכול להיות שיהיו לך על פירוק אסבסט

אם יש במבנה שלך אסבסט, יכול להיות שיהיו לך שאלות שנוגעות לאופן הפירוק והפינוי שלו מהאזור. כאן ריכזנו את השאלות הנפוצות כך שיהיה לך קל יותר לקבל החלטות על אופן הטיפול במפגע.

מי יכול לבצע פירוק של האסבסט?

פירוק של הלוחות יתבצע רק על ידי אנשי מקצוע שקיבלו אישור לעסוק בתחום. במידה ויש לך לוח יחיד לפנות, יש לבצע את הפירוק בזהירות, בהגנה על עצמך (לרבות מסכה ומשקפיים), בלי להשתמש בכלים חשמליים ובהתאם להוראות. במידה ויש צורך לפרק לוחות רבים במרחב גדול יש לקבל על כך אישור מקדים מהמשרד לאיכות הסביבה או האחראיים ברשות המקומית.

לאן נפנה את הלוחות?

בין אם יש לך לוח יחיד ובין אם חומר רב, יש לפנות אותם למקום המיועד לכך. ניתן להתייעץ עם המשרד לאיכות הסביבה או הרשות המקומית ולבדוק היכן מותר להשליך את החומר. יש לדעת כי גם לאחר שברור לך מקום הפינוי, יש לדאוג שכל לוח יהיה מכוסה בשתי שכבות ומוגן כך שלא ישחרר אבק בשום שלב של העבודה. כמובן, אנשים מקצועיים שיבצעו את העבודה יעשו את כל התהליך, לרבות הפירוק והפינוי, בהתאם לתקנות.

האם ישנם כללים שיש לשים לב אליהם בעבודה?

מתוך חוק האסבסט נקבעו תקנות אשר קובעות כיצד לעסוק בכל הנוגע לפירוק ופינוי של הלוחות. יש להימנע מחיתוך ושבירה של החומר. אין לשייף אותו בשום אופן, יש לעסוק בו תוך הגנה עצמית ושל הסביבה. חשוב לפרוס ניילון במקום כדי ששאריות שכן יפלו על הרצפה (כאלו שלא ניתן לראות) יפונו. כמו כן, יש לדאוג שהלוחות יועברו ברכב מתאים ולמקום המיועד לכך.

האם אפשר להמשיך בפעילות רגילה בזמן פירוק האסבסט?

בזמן שמתבצעת עבודת הפירוק אין לשהות במקום. לכן, מפעלים, בעלי חממות ואחראיים במקומות ציבוריים צריכים למנוע קרבה של אנשים שאינם אנשי המקצוע שאחראיים על הפירוק. בנוסף יש לשים שלט במקום שמצביע על הסכנה וירחיק אנשים מהתקרבות למקום בזמן העבודה. לאחר סיום הפירוק, פינוי החומר וניקיון של האזור בצורה בטוחה, אפשר לחזור לשגרת החיים, רק שזו תהיה בריאה יותר.

לפנות למומחים בתחום

פינוי אסבסט צריך להתבצע על ידי מומחים בתחום. כל עוד ישנם לוחות במקום, ישנה סכנה והדרך היחידה להפחית אותה היא לסלק את החומר ולפרק אותו בצורה הבטוחה וכשבמקום נמצאים רק אנשי המקצוע הנדרשים לכך. המרכז לפינוי אסבסט מעמיד לרשותך אנשי מקצוע מנוסים שקיבלו אישור לעסוק בתחום ויבצעו את עבודת הפירוק והפינוי במהירות ובזהירות רבה.

קבלן מורשה לפינוי אסבסט

במידה והבחנתם בתהליך הריסת מבנה ישן הנמצא בסמוך לביתכם, כדאי שתשימו לב האם גג המבנה עשוי אסבסט כיוון שמדובר על חומר בעל סכנות מהותיות לבריאות. בעבר היה נהוג ליישם את חומר האסבסט בחלקי מבנים שונים, כיוון שכושר הבידוד והעמידות של האסבסט הוכיחו עצמם כיעילים ואיכותיים. לאחר שנמצא כי האסבסט מזיק לבריאות של אנשים הנמצאים בקרבתו, נעשות עבודות פינוי אסבסט מקצועיות לצורך סילוק מפגע סביבתי זה ומזעור הסכנות הקיימות בכך.

 

כיוון שמדובר בחומר מסוכן, עבודות הפינוי מוכרחות להיעשות רק על ידי קבלן מורשה לפינוי אסבסט. לכן אם המבנה הישן הנמצא בקרבתכם עומד להיהרס, חשוב לוודא כי פעולות ההריסה כוללות גם תהליכים בטוחים לסילוק חלקי האסבסט המצויים בגג המבנה.

מהם תחומי אחריותו של קבלן מורשה לפינוי אסבסט?

קבלן מורשה לפינוי אסבסט הינו איש מקצוע המחזיק ברישיון לביצוע עבודות מסוג זה, כאשר רישיון זה ניתן לו מטעם המשרד לאיכות הסביבה המפקח וממונה על התקנות לפינוי פסולת ומשטחי אסבסט. כחלק מתחומי אחריותו של הקבלן המורשה, עליו לבצע את עבודת הפינוי באופן מקצועי, זהיר ומחושב תוך מזעור חשיפת סיבי אסבסט ואבק העלולים לפגוע בסביבה ובבריאות האנשים הנמצאים בקרבת מקום.

משום כך על בעל המקצוע לבצע את עבודת הפינוי כשהוא מצויד בכל הציוד המתאים הכולל כלי עבודה, אמצעי מיגון וכן התראה מוקדמת בנוגע לעבודת הפינוי שעתידה להתבצע בשטח.

מהן הסכנות הקיימות במשטחי וחלקי אסבסט?

יש לציין כי חומר האסבסט מסוכן לבריאות רק כאשר הוא מתפזר לאוויר, ולכן משטחים שלמים של אסבסט אינם מהווים סכנה ממשית אך עשויים להזיק במידה והם נשברים, נסדקים, נשרפים או שנגרם להם כל נזק אחר העשוי לשחרר לאוויר אבק וסיבי אסבסט. סיבים אלו אינם נראים לעין, אך הם עלולים לגרום לנזק משמעותי לאחר כניסתם אל מערכת הנשימה והימצאותם בריאות. 

נזק זה כולל התפתחות של דלקות ומחלות ריאה, וכן מחלות סרטניות קשות ובלתי הפיכות. הנזק הבריאותי לרוב איננו יתבטא באופן מיידי, אלא בחלוף מספר שנים עשויים להתפתח תסמינים ותופעות מורכבות הקשורות אל מערכת הנשימה. 

תהליך פינוי אסבסט בידי קבלן מורשה

בכדי למנוע התפתחות של בעיות בריאותיות כתוצאה מחשיפה לחלקיקי אסבסט, תפקידו של קבן מורשה לפינוי אסבסט לבצע פעולות מקצועיות לסילוק המפגע לצמיתות ובאופן בטיחותי. תהליך הפינוי יכלול שחרור והפרדה של חלקי אסבסט המקובעים אל המבנה, כאשר תהליך זה ייעשה באופן זהיר מבלי לפגוע במשטחי האסבסט על מנת שלא ישברו וישחררו אבק מזוהם. לרוב ניתן למנוע היווצרות אבק מסוכן באמצעות הרטבה של משטחי האסבסט, כך שאם המשטחים יפגעו האבק שייווצר אינו יוכל להתפזר לסביבה.

לאחר שחרור חלקי האסבסט המצויים במבנה, על הקבלן לארוז אותם בהתאם להנחיות הקבועות בחוק. התקנות מחייבות את בעל המקצוע להשתמש באריזות ייעודיות לכך שנוצרו באופן תעשייתי, ולהן יש דפנות כפולות ואטומות לחלוטין. לאחר אריזת פסולת האסבסט, יש לציין על גבי האריזה כי היא מכילה פסולת אסבסט מסוכנת ולשנע אותה אל עבר אתרי פסולת ייעודיים ומורשים בלבד.

הכנות מקדימות לביצוע עבודת פינוי אסבסט

בטרם קבלן מורשה לפינוי אסבסט יתחיל בעבודתו, עליו להתריע על כך באמצעות פרסום שלטים המעדכנים על ביצוע העבודה. תליית השלטים היא הכרחית כיוון שכך אנשים ושכנים הנמצאים בסביבה במועד עבודת הפינוי יוכלו לנקוט את אמצעי הזהירות הדרושים, להתרחק מהשטח במהלך סילוק האסבסט ולאטום חלונות ופתחים בכדי למנוע חדירה של אבק אסבסט מזהם לבתיהם. במידה ומדובר על שטח עבודה הנמצא בלב שכונה מרכזית בעיר לדוגמה, על הקבלן לגדר את המתחם ולתלות על גביו שלטי אזהרה ולהרחיק אנשים מהסביבה.

פינוי פסולת אסבסט אל אתרי הטמנה מורשים

לאחר פינוי חלקי ומשטחי האסבסט באופן מבוקר, יש לוודא כי הם ארוזים בצורה אטומה ובטיחותית על פי התקנות שצוינו לעיל בנוגע לאריזת פסולת אסבסט. את האריזות האלו יש לשנע אל אתרי פינוי פסולת ייעודיים, על פי רשימת אתרי הפסולת המצוינים באתר של המשרד להגנת הסביבה. אתרי הטמנה אלו מחזיקים ברישיון רשמי לכך, פרוסים בחלקים שונים ברחבי הארץ, ומפוקחים על ידי המדינה.

חלקי אסבסט מסוג צמנט, שהינם משטחי אסבסט המשולבים עם חומר צמנט, מיועדים להטמנה באחד מאתרי הפסולת המוסמכים לכך. לעומת זאת אסבסט פריך, שהינו חומר אסבסט המועד להתפוררות ופיזור אבק בלחיצה ידנית בלבד, מיועד להישלח אך ורק לאתר הטמנה של אפעה הנמצא בים המלח.

פינוי אסבסט לבד – האם החוק מתיר זאת?

במקרים שבעל נכס פרטי מעוניין להיפטר ממשטחי אסבסט ישנים המצויים בשטחו, הוא יכול לעשות את עבודת הפינוי באופן עצמאי רק במידה ומדובר על משטח שאיננו עולה על 50 מ"ר. בכדי לעשות זאת, עליו להגיש בקשה לקבלת היתר לעבודת פינוי אסבסט באופן מצומצם מטעם המשרד לאיכות הסביבה, ולהקפיד ולמלא אחר ההנחיות המחייבות אותו לצורך מזעור הסכנות הבריאותיות הטמונות בכך.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב:

מה למדנו בכתבה:

חייגו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!