אתרי פינוי אסבסט

אל תפספסו את המחירים שלנו! 

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב:

אתרי פינוי אסבסט

אם הנכם מתגוררים בקרבת מחסן ישן ונטוש שהגג שלו עשוי אסבסט, חשוב שתכירו את הנהלים והסיכונים הקשורים לנושא האסבסט. בעבר היה נהוג להשתמש באופן נרחב במשטחי אסבסט בתהליך בנייה של מבנים שונים, זאת משום שמדובר בחומר מינרלי עמיד ויעיל לצרכי בידוד מפני רעשים וטמפרטורות קיצוניות. כיום, ולאחר כמה שנים של מחקר, ידוע כי מינרל האסבסט הינו למעשה חומר מסוכן לבריאות ולכן נחקק חוק בארץ העוסק בעניין תהליך פינוי משטחי אסבסט.

חוק זה עוסק בתקנות המחייבות את בעל המקצוע המבצע את עבודת הפינוי, כאשר הוא מחזיק בהיתר רשמי מטעם המשרד לאיכות הסביבה לעסוק בכך בכדי לצמצם ככל הניתן את הסיכון בזיהום הסביבה עם סיבי האסבסט. כחלק מהתקנות, על בעל המקצוע להעביר את המשטחים המזהמים אל אתרי פינוי אסבסט ייעודיים לכך.

אתרי פינוי אסבסט

משטחי אסבסט – מה הסכנות שיש בהם?

כאמור, נמצא כי חומר האסבסט מסוכן לבריאות ולכן נאסר לשימוש. אסבסט הוא למעשה סוג של מינרל טבעי בעל כושר עמידות גבוהה במיוחד, ולכן השימוש בו נעשה לרוב עבור תהליכי בנייה בכדי ליצור בידוד יעיל של גגות, קירות וחלקים נוספים במבנה. על פי מחקרים שבוצעו, נמצא כי הסיכון הבריאותי קיים רק כאשר סיבי האסבסט משתחררים אל האוויר, דבר העשוי להתרחש במקרה של נזק ושבירה של לוחות ומשטחים עשויים אסבסט.

כאשר משתחרר אבק אסבסט, חלקיקי החומר עשויים לחדור אל מערכת הנשימה ולחולל בעיות בריאותיות קשות בריאות כמו דלקות ומחלות ריאה, ואף גידולים סרטניים העשויים להתרחש בריאות.

מתי צריך לבצע פינוי של משטחי אסבסט?

כיום השימוש במשטחי אסבסט הוא אסור, ולאחר שהוחדרה המודעות לסכנות הבריאותיות שקיימות בחומר זה נעשים עבודות לסילוק משטחי אסבסט ישנים שיושמו בעבר במבנים. החוק עוסק בתקנות פינוי של פגעי אסבסט, כאשר מפגעים אלו מוגדרים כמשטחי אסבסט הנמצאים במצב לקוי כמו גגות אסבסט שרופים, סדוקים, שבורים וכו'.

במקרים אלו קיים הכרח לסילוק מיידי של האסבסט, זאת כדי למנוע היווצרות אבק אסבסט מסוכן לנשימה ולבריאות. על מנת לפנות את משטחי האסבסט הפגועים בבטחה ומינימום סכנה לסביבה, יש להיעזר בקבלן מורשה לפינוי אסבסט שיבצע את העבודה באופן זהיר ומקצועי.

כיצד תהליך הפינוי מתבצע?

עבודת פינוי האסבסט מוכרחה להיעשות על פי הנהלים הקבועים בחוק. נהלים אלו עוסקים בהכנה המקדימה של השטח על ידי פרסום הודעה מוקדמת בדבר הפעולה, זאת כדי להעניק זמן היערכות לתושבי הסביבה להימנע משהייה בקרבת מקום במהלך העבודות, ובמקרה של מגורים בסביבה – לאטום פתחים וכניסות של הבית כדי למנוע חדירה של אבק מזוהם.

במהלך עבודת הפינוי על בעל המקצוע להגיע עם ציוד וכלי עבודה מתאימים, ולבצע את סילוק משטחי האסבסט באופן זהיר תוך הימנעות מפגיעה בהם בכדי שלא יפגעו וישחררו אבק וחלקיקי אסבסט. כדי למנוע מהיווצרות של אבק, יש להרטיב במים את משטחי האסבסט ולהפרידם אחד מהשני באמצעות שחרור הברגים או אמצעי אחר המחזק אותם למבנה.

הנחיות אריזת פסולת אסבסט

לאחר שחרור והוצאת משטחי האסבסט מחלקי המבנה, על בעל המקצוע המורשה להקפיד על אריזת פסולת האסבסט בהתאם לתקנות שנקבעו מטעם המשרד לבריאות הסביבה. הנחיות אלו כוללות אריזה של פסולת האסבסט באמצעות אריזות ייעודיות לכך, שתפקידן לאטום שחרור של אבק אסבסט לסביבה. אריזות אלו צריכות להיות בעלות דפנות כפולות הניתנות לאריזה והרמה בטוחה, כאשר על גביהן מוטבע כיתוב בולט המזהיר על הימצאות אסבסט בהן.

לאחר אריזת פסולת האסבסט, יש לפנות אותן באופן בטיחותי אל אתרי פינוי אסבסט שהוקצו לכך על פי חוק מניעת מפגעי אסבסט ואבק מזיק תשע"א 2011.  

אתרי פינוי אסבסט – מה החשיבות בהם?

שינוע פסולת אסבסט תעשה אך ורק אל אתרי פינוי אסבסט מורשים על פי המשרד לאיכות הסביבה. ישנם כ-9 אתרי פינוי שונים ברחבי הארץ, שקיבלו רישיון מיוחד מטעם המדינה להטמין בשטחם משטחי וחלקי אסבסט המהווים מפגע סביבתי. הצורך בפינוי של פסולת אסבסט אל אתר ייעודי הוא רב, כיוון שמדובר על הסכנה הקיימת בחלקיקי אסבסט בלתי נראים העשויים להזיק לבריאות, וכדי למנוע את שחרורם לאוויר יש להטמינם הרחק מפסולת רגילה ושטחים מיושבים.

מחובתם של אתרי פינוי אסבסט מורשים להטמין פסולת הארוזה בהתאם לתקנות הקבועות בחוק, כאשר פסולת של אסבסט מסוג צמנט תועבר להטמנה באחד מאתרי פינוי אסבסט מורשים, ואילו פסולת של אסבסט פריך תועבר להטמנה במטמנות אפעה בים המלח.

האם ניתן לפנות משטחי אסבסט באופן עצמאי?

החוק מחייב סילוק ופינוי של משטחי אסבסט באמצעות קבלן מורשה בתחום, אך במידה ומדובר במשטח שאינו עולה על 50 מ"ר ניתן לבצע את עבודת הפינוי באופן עצמאי, זאת לאחר קבלת היתר עבודה מצומצמת הניתן מטעם המשרד לאיכות הסביבה.

גם במקרה זה יש לבצע את פעולת הפינוי באופן זהיר ובטיחותי, כאשר פסולת האסבסט נארזת באופן בטוח בתוך יריעות פוליאתילן כפולות ואטומות ומשונעת אל אתרי פינוי אסבסט מורשים בלבד.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב:

מה למדנו בכתבה:
חייגו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!